آکادمی بورس- مفاهیم پایه ای

آکادمی بورس- مفاهیم پایه ای

مجامع

در قانون تجارت سه مجمع شامل مجمع عمومی موسس، مجمع عمومی عادی و مجمع عمومی فوق العاده پیش بینی شده است.

مجمع عمومی موسس، با رعایت مقررات این قانون تشکیل و پس از رسیدگی و احراز پذیره نویسی کلیه سهام سازمان و تادیه مبالغ لازم و شور درباره اساسنامه شرکت و تصویب آن ، اولین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب می کند و نیز مجمع عمومی موسس روزنامه کثیرالانتشار را که هر گونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالانه به طور منحصر در آن منتشر خواهد شد تعیین خواهد نمود. .مدیران و بازرسان شرکت باید کتباَ قبول سمت نمایند

مجمع عمومی عادی، سالانه یکبار حداقل و در بازه زمانی پایان سال مالی و حداکثر تا چهار ماه پس از آن، بمنظور ارائه گزارش فعالیت هیات مدیره، گزارش بازرس قانونی و حسابرسان مستقل نسبت به فعالیت های سازمان طی یکسال مالی، تصویب صورتهای مالی، تصویب میزان سود تقسیمی، تصویب پاداش و حق حضور اعضای هیات مدیره، تعیین بازرس قانونی و روزنامه درج آگهی و سایر موضوعات مرتبط طبق مفاد قانون تجارت با حداقل حضور بیش از نصف سهامداران مورد بررسی و تصویب قرار می گیرد.

مجمع عمومی فوق العاده، متشکل از اجتماع صاحبان سهام شرکت است در مواقع اضطراری و زمانی که موضوع فوق العاده ای مطرح باشد تشکیل می شود. بنابراین تشکیل جلسه این مجمع برخلاف مجمع عمومی عادی تابع نظم و انضباط خاصی نیست. برای رسمیت جلسه مجمع عمومی فوق العاده، حضور بیش از نصف صاحبان سهام دارای حق رای الزامی است . چنانچه در اولین دعوت حد نصاب مذکور حاصل نشود دعوت دوم یا حضور بیش از یک سوم صاحبان سهام دارای حق رای رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود منوط به اینکه در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد.

 

بازار کالا و خدمات

اولین بازار تشکیل شده توسط انسان هاست که معاملات در آن تحت مکانیسم شناخته شده ای صورت می گیرد. آن چه ارزش کالا و خدمات را تعیین میکند، عرضه و تقاضاست.

افزایش تقاضا در هر بازاری با ثبات عرضه، منجر به افزایش قیمت می شود که نام دیگر آن تورم است که عدم کنترل آن، پیامدهای اقتصادی ناگواری به همراه دارد.

 

بازار پول

بازار پول در ابتدای کار، محلی برای نگهداری نقدینگی مردم بود، اما با گسترش مراودات اقتصادی، مسئولیت های جدیدی برای بانک ها بوجود آمد تا بتوانند با جذب نقدینگی در آن، تقاضا را کنترل کرده و از ورود نقدینگی با حجم بالا به بازار کالا جلوگیری کنند.

بازار پول، بازار بانک ها و موسسات مالی و اعتباری است.

 

بازار سرمایه

با خدماتی که بانک ها به شرکت های تولیدی، بازرگانی و سایر موسسات ارائه میکردند و در قبال آن کارمزد دریافت می نمودند یا با ارائه تسهیلات به بنگاه ها از آن بهره میگرفتند و در قبال آن به صاحبان پول بهره پرداخت میکردند، (که به این مابه التفاوت، سود گفته می شود) این بازار هدایت میشد، ولی زمانی که بحران مالی پیش میآمد، مردم برای دریافت پول های خود به بانک ها مراجعه میکردند که در اینجا ضعف بازار پول نمایان شد. برای رفع این ضعف، بازار سرمایه ایجاد شد.

هدف در این بازار، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضاست. اولین بازار بورس در دنیا، در بلژیک ایجاد شد. بورس لندن، بورس توکیو، بورس نیویورک و... از مهمترین بازارهای بورس در دنیا هستند.

در بورس اوراق بهادار، سهام و سرمایه شرکت ها مورد معامله قرار گرفته، باعث تامین مالی شرکت ها شده، به بخش تولید وارد شده و ارزش افزوده ایجاد میکنند.

در این بازار، نقدینگی تا حد زیادی قابل کنترل بوده و پس از ورود نقدینگی، مالیات مربوطه اخذ شده، گردش پول به درستی وارد بازار تولید شده و با اعمال سیاست های درست و تعمیق این بازار، جلودار تورم و افسار گسیختگی آن شود.

بازار سرمایه، بازار سهام و بدهی است و در آن خبری از سپرده نقدی یا بانک نیست بلکه اوراق بهادار مورد معامله قرار می گیرد.

بازار سرمایه به دو بازار اولیه و ثانویه تقسیم می شود. 

بازار اولیه بازاری است که در آن شرکتی برای اولین بار سهام خود را برای پذیره نویسی عموم عرضه می کند.

بازار ثانویه بازاری است که پس از اینکه شرکتی عرضه اولیه خود را انجام داد، من بعد کلیه معاملات بعدی در آن بازار اتفاق خواهد افتاد.

 بازار سهام (بورس)، بازاری است که در آن شرکت ها سهام خود را عرضه می کنند در صورتیکه در بازار بدهی، بازاری است که در آن اوراق قرضه مورد معامله قرار می گیرند و اغلب جهت تامین مالی مورد استفاده قرار می گیرد. 

 

انواع بورس

بورس اوراق بهادار- فرابورس- بورس کالا- بورس انرژی- صندوق های سرمایه گذاری

 

بورس اوراق بهادار

بورس اوراق بهادار، بازاری است که در آن سهام شرکت ها و اوراق مشارکت و بهادار، تحت ضوابط و مقررات خاصی معامله میشود.

بازار بورس اوراق بهادار، خود به بازار اول و بازار دوم تقسیم شده است. بازار اول دارای دو تابلو است که به ترتیب تابلوی اصلی و تابلوی فرعی و بازار دوم شامل یک تابلو است.

 

فرابورس

فرابورس یا خارج از بورس، به بازاری اطلاق می شود که در آن سهام شرکت هایی مورد معامله قرار می گیرند که شفافیت کافی و یا سودآوری قابل ملاحضه ای ندارندو سازمان بورس نظارت محدودتری بر آنها دارد.

فرابورس دارای 6 بازار است که به ترتیب بازار اول، دوم، پایه، بازار سوم، بازار شرکت های کوچک و متوسط و بازار دارایی فکری نامیده می شوند.

 

بورس کالا

بورس کالا، بازاری است که معاملات روی کالاها بصورت فیزیکی انجام می شود. این بازار معمولا مورد توجه فعالان اقتصادی قرار می گیرند که می خواهند در فضای شفاف تری کالاهای خود را مبادله نمایند. از جمله معملاتی که می توان اشاره نمود مربوط به معاملات بورس آتی سکه یا اختیار سکه می باشد.

 

بورس انرژی

بورس انرژی، بازاری است که در آن معاملات حامل های انرژی و اوراق بهادار مبتنی بر آن انجام می شود. بورس انرژی بطور خاص در حوزه محصولات نفت و مشتقات نفتی، برق، ذغال سنگ، گاز طبیعی و سایر حامل های انرژی فعالیت می نماید.

بورس انرژی دارای سه بازار است: بازار فیزیکی، بازار مشتقه و بازار فرعی.

 

انواع سهام

سهم، سرمایه شرکت های سهامی به قسمت های مساوی تقسیم میشود که به هر یک از آنها سهم میگویند.

بطور معمول، قیمت اسمی سهام در ایران، 1000 ریال است.

سهام عادی، همان سهمی است که شرکت ها عرضه میکنند. 

سهام ممتاز، نوعی از سهام است که مالکان آن، ادعای معین و محدودی نسبت به دارایی های شرکت دارند.

این نوع سهم دارای ویژگی سهام عادی و اوراق قرضه است.

در هنگام تقسیم سود، دارندگان این نوع سهم از اولویت برخوردار هستند. علاوه بر دارندگان سهام ممتاز، انحلال یا ورشکستگی نیز اولویت پرداخت دارند.

 

اوراق مشارکت یا اوراق قرضه

اوراقی است که سود معین دارد. صادر کننده این اوراق متعهد شده که اصل پول و سود را در تاریخ معین پرداخت کند.

 

انواع بازار سرمایه در فرابورس

بازار اول، بازاری است که شرکت های سهامی عام که شرایط پذیرفته شدن در فرابورس را احراز نموده، بتوانند نسبت به عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار اقدام نمایند.

بازار دوم، بازاری است همانند بازار اول؛ اما شرایط ساده تر و منعطف تر جهت پذیرش در فرابورس را دارد.

بازار پایه، بازاری است که شرکت های سهامی عام، فرایند پذیرش را طی نکرده اند.

نکته مهم: معاملات به شکل عادی (دارای دامنه نوسان و در عملیات عادی بازار) یا توافقی (فاقد دامنه نوسان و بر اساس توافق طرفین) انجام میگیرند.

 

انواع ارزش ها

ارزش دفتری، عددی است که در ترازنامه شرکت به عنوان ارزش آن دارایی ثبت شده است.

در زمان تاسیس شرکت، ارزش اسمی و دفتری به طور معمول برابرند، مگر در مواردی که سهام به کسر یا به صرف فروخته شود.

ارزش دفتری سهم= تعداد سهام منتشر شده / (سهام ممتاز - (بدهی ها - دارایی ها))

ارزش ذاتی، برابر است با ارزش سهم بر حسب نرخ بازده سرمایه گذاری

ارزش بازار، برابر است با قیمت فروش سهام در بازار

سود هر سهم یا همان (P/E)، برابر است با نسبت قیمت به درامد سهم که همان تقسیم سود خالص در پایان سال مالی بر تعداد سهام منتشر شده.
سود تقسیمی هر سهم یا همان (DPS)، برابر است با میزان سود تقسیم شده هر سهم بین سهامداران.
پیش بینی سود، پیش بینی سود هر سهم در سال آینده است که معمولا شرکت ها در پایان سال مالی بودجه سال بعد را پیش بینی نموده و پس از آن به پیش بینی سود هر سهم می پردازند.
شرکت هاي پذيرفته شده در بورس موظفند بصورت مستمر، عملکرد واقعي خود را بررسي کرده و ضمن مقايسه عملکرد واقعي با بودجه پيش بيني شده، پيش بيني جديد خود از ميزان سودآوري شرکت را براساس عملکرد واقعي به بازار منعکس کنند که به این فرایند، تعدیل سود گفته می شود.
درصد تحقق سود، میزان سود پیش بینی شده و مقایسه ی آن با سود واقعی می باشد.
 
تفاوت EPS و DPS چیست؟
 این دو شاخص از شاخص های بسیار مهم و کاربردی سرمایه گذاری در سهام سازمان هستند.  ای پی اس، یکی از مهم ترین مفاهیمی است که بطور مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت سهام سازمان ها در بورس تاثیر می گذارد و در ارزیابی ارزش سهام یک شرکت بسیار حائز اهمیت است. در معنی کلی ای پی اس به میزان سودی که یک سازمان بعد از یکسال مالی بدست آورده است و آنرا بر تعداد سهام آن تقسیم می کنند، گفته می شود. لازم بذکر است که شرکت های بورسی طبق قوانین جاری ملزم به به پیش بینی درامد هر سهم برای آن سال در ابتدای همان سال هستند و باید آنرا از طریق سامانه کدال باطلاع سهامداران برسانند.
ذکر این نکته ضروری بنظر می رسد که این عدد فقط یک پیش بینی بوده و بدلیل شرایط بازار ممکن است در طول سال تحت تاثیر اتفاقات قرار بگیرد که در این صورت آن سازمان موظف به اصلاح اطلاعات خود خواهد بود.
دی پی اس، یا همان سود تقسیمی به سودی گفته می شود که از تقسیم سود تصویب شده مجمع عمومی عادی سالانه برای هر سهم محاسبه و ملزم به پرداخت آن می شود.
در زمان خرید سهام شرکت ها از منظر سوددهی، رعایت موارد ذیل ضروری بنظر می رسد:
در صورتیکه شرکت سودآور است، میزان ای پی اس آن چقدر است.
اطلاع از حساب سود و زیان انباشته شرکت بمنظور اطلاع از اینکه این شرکت از سال های قبل سود انباشته داشته یا زیان انباشته داشته است.
مطالعه مستمر گزارشات شرکت در سایت کدال و مطلع شدن از سیاست های تقسیم سود.
 
انواع عبارات بورسی 
 
صف خرید و صف فروش

وقتي حجم تقاضا براي يک سهم در بورس، از حجم عرضه آن سهم بيشتر باشد، براي آن سهم صف خريد تشکيل مي شود. تشکيل صف خريد براي يک سهم نشان دهنده اقبال سرمايه گذاران به آن سهم است.

در نقطه مقابل، وقتي حجم عرضـه يک سهم در بورس، بيشتر از حجم تقاضا براي آن سهم باشد، براي سهم مذکور صف فروش شکل مي گيرد. تشکيل صف فروش براي يک سهم، مي تواند حاکي از بي رغبتي سرمايه گذاران به آن سهـم است.

دامنه نوسان
منظور از دامنه نوسان، حداکثر افزايش يا کاهشي است که قيمت سهام یک شرکت، در يک روز مي تواند داشته باشد.
وقتی نماد شرکتی را بررسی می کنیم، میزان رشد و یا کاهش قیمت با علائم مثبت و منفی نمایش داده می شود که نشان دهنده میزان تغییرات و یا نوسان آن سهم می باشد.
 
حجم مبنا
حجم مبنـا، حداقل تعداد سهام يک شرکت است که بايد در طول روز، معامله شود تا قيمت آن سهم، بتوانـد براساس سقف دامنه نوسان، افزايش يا کاهش يابد. بنابراين، درصورتي که تعداد سهام معامله شده يک شرکت در طول روز، کمتر از حجم مبنا باشد، به همان نسبت درصد نوسان قيمت آن سهم نيز کاهش خواهد يافت.
 
قیمت پایانی سهم
قيمت پايانـي سهام يک شرکت، در واقع ميانگين قيمت‌هايي است که آن سهم در طول روز، براساس آن قيمت‌ها مورد داد و ستد قرار گرفته است. البته سامانه معاملاتي بورس پس از محاسبه ميانگين قيمت سهم در طول روز، بصورت خودکار بررسي مي‌کند که آيا ميزان معاملات سهم نيز به اندازه حجم مبنا بوده است يا خير؟ طبيعتا اگر حجم معاملات سهم حداقل به اندازه حجم مبنا بوده باشد، ميانگين محاسبه شده، به عنوان قيمت پاياني سهم در سامانه معاملات ثبت خواهد شد، اما اگر حجم معاملات سهم از حجم مبنا کمتر باشد، به همان نسبت از ميزان افزايش يا کاهش قيمت سهم هم کاسته شده و قيمت پاياني، بر اين اساس محاسبه و در سامانه معاملات ثبت مي‌شود.
 
اوراق حق تقدم
اوراقی هستند که از افزایش سرمایه ناشی می شوند. افزایش سرمایه می تواند از محل مطالبات، از محل سود انباشته، از محل اندوخته ها و یا از محل تبدیل اوراق قرضه به سهام باشد. نکته مهم این است که سهامداران قبلی نسبت به این اوراق مقدم تر هستند که این خرید بر اساس مبلغ اسمی انجام می شود که به این ویژگی حق تقدم گفته می شود.
 
رویکردهای بنیادی یا تحلیل بنیادی
به بررسی تاثیر عوامل درونی، برونی و عوامل مربوط به صنعت بر قیمت یک سهم، تحلیل بنیادی می گویند. شناسایی عوامل تاثیر گذار بر سهام شرکت ها و براورد قیمت ذاتی یک شرکت و همچنین شناخت مسایل پیرامون آن صنعت و یا اطلاع از بازار جهانی و یا اخبار اقتصادی و یا سیاسی مرتبط با آن صنعت در داخل و یا خارج و نحوه ی تاثیر پذیری سهام آن شرکت با توجه به دانش علمی و تجربه منجر به تحلیل بنیادی می شود.
کاربرد تحلیل بنیادی این است که بتوانیم به درستی تشخیص دهیم که از نظر اقتصادی چه سهامی ارزنده تر بوده و با ریسک کمتری در سرمایه گذاری مواجه می شویم. 
 
رویکرد تکنیکال یا تحلیل تکنیکال
در بررسی عوامل تاثیر گذار بر سهام شرکتها اگر در گذشته اتفاقی باعث بوجود آمدن اثر مثبت و یا منفی در یک سهم شده باشد، ممکن است این اثر مجددا تکرار شود. در حقیقت بررسی قیمت های گذشته و نحوه روند آن و پیش بینی قیمت های آینده را تحلیل تکنیکال می نامند.
نکته مهم این است که تحلیل تکنیکال راه را برای پیش بینی روند قیمت و یا نوسانات یک سهم آسان نموده ولی برای تحلیل درست استفاده از تحلیل بنیادی ما را در تصمیم گیری درست کمک بسیار شایانی خواهد نمود.
 
شاخص
شاخص، وسیله تشخیص یا سنجش است. اگر ارزش کل را بر اساس تقسیم همان سهام در روز مبدا می کنیم و در عدد صد ضرب می کنیم. این عدد یک نسبت است که به تنهایی قابل قیاس نیست بلکه باید به مبنایی سنجیده شود.
اگر شاخص مثبت یا منفی باشد یعنی نسبت به روز قبل افزایش و کاهش داشته است.
نکته قابل تامل در تحلیل ها، ارزش و حجم معاملات است. بدین معنی که اگر شاخص مثبت بوده دو حالت ممکن است اتفاق افتاده باشد، ارزش معاملات زیاد یا ارزش معملات کم. اگر شاخص منفی باشد بازهم می تواند دوحالت اتفاق افتاده باشد، ارزش معاملات زیاد یا ارزش معاملات کم.
 
انواع مقاومت و حمایت
 
نقاط ماژور و مینور
نقاط ماژور و مینور هم یک مقاومت محسوب می شوند. 

در بازارهای مالی، نقاط پیوت سطوح قیمتی هستند که معامله‌گران از آنها برای یافتن نقاط احتمالی تحرکات بازار استفاده می‌کنند.

یک نقطه پیوت، یک نشانگر در تحلیل تکنیکال است که از آن برای تشخیص روند کلی بازار در بازه‌های زمانی مختلف استفاده می‌شود. نقطه پیوت، میانگین قیمت بالا، پایین و قیمت باز شدن و بسته شدن نسبت به روز معاملاتی قبل است.

در روز معاملاتی بعد، انجام گرفتن معاملات بالاتر از نقطه پیوت، به منزله تمایل به صعودی بودن بازار دارد و معاملات در قیمت پایین از نقطه پیوت، حاکی از وجود تمایل نزول در بازار است.
 
پیوت‌های مینور، پیوت هایی هستند که برگشت قیمتی محدودی را شاهد هستیم و در اصطلاح عام نوسانات کوچک خطاب‌شان می‌کنیم که مورد علاقه نوسان‌گیران است. اصلاح‌های کوچکی که در آن‌ها شاهد توقف کوتاه‌مدت روند اصلی هستیم و از دید تکنیکال ارزش و اعتبار خاصی ندارند و ما نباید این نقاط را مرجعی برای رسم خط روند یا الگوها قرار بدیم.

پیوت های ماژور برگشت‌های بزرگی هستند که در این نقاط، معمولا جهت روند عوض می‌شود (روندهای نزولی تبدیل به روند‌های صعودی و یا بلعکس می‌شوند). این نقاط مهم باید توسط تکنیکالیست شناسایی و بر اساس انها خط روند‌ها و کانال‌ها و یا الگوها رسم شوند. پس به عبارت ساده‌تر پیوت‌های مینور نوسانات کوتاه و بی‌اعتباری هستند که در تعیین الگوهای نموداری نقش موثری ندارند و ما باید از آنها چشم‌پوشی کنیم.

همچنین در هنگام ترید کردن باید مراقب باشیم که در تله این نوسانات کوتاه نیفتیم چرا که این نقاط خلاف روند اصلی هستند ولی پیوت‌های ماژور نقاط با اهمیتی هستند که ما باید حداکثر تلاش خود را انجام داده تا این نقاط را شناسایی کنیم. چرا که در این نقاط روندها تغییر جهت می‌دهند و هدف ما هم ترید کردن در جهت روندهای تازه شکل گرفته و رسم الگو و ابزارها بر روی این نقاط مهم هست.

 

پیوت‌های ماژور دو ویژگی خاص دارند:


۱. در این نقاط تغییر فاز مکدی شکل می‌گیرد
۲. روند جدید شکل گرفته در نقطه ماژور ۳۸ درصد روند قبلی رو اصلاح می‌کند

باید توجه داشته باشیم که پیوت‌های ماژور در انتهای یک روند شکل گرفته و روند جدیدی رو شروع می‌کنند. توجه داشته باشید که برای شناسایی نقاط معتبر باید هر دو شرط در کنار هم رعایت شده باشد.

 
مفهوم حمایت
حمایت پایین ترین نقطه در موج نزولی است. بعبارت دیگر سطحی است که تمایل خریداران در این نقطه به اوج می رسد و قدرت زیادی پیدا می کند. در نتیجه شیب نزولی کاهش یافته و با افزایش تقاضا قیمت رو به افزایش می رود. نکته قابل توجه این است که نقطه حمایت را می توان از روی موج نزولی قبلی تا حدی تشخیص داد. (تحلیل تکنیکال)
 
مفهوم مقاومت
دقیقا برعکس حمایت است. یعنی نقطه ای که فشار فروشندگان برای فروش بیشتر از خریدران است و عرضه بیشتر از تقاضا می باشد. نتیجه اینکه قیمت سهم نزولی شده و باعث کاهش قیمت ها می شود. (تحلیل تکنیکال)
 
انواع روند
 
روند از منظر جهت
روند از منظر جهت به سه قسمت صعودی، نزولی و یا خنثی تقسیم می شوند. زمانیکه بازار از کف قیمت خارج شده و رشد آن ملموس است، زمان خرید است. معمولا معامله گران حرفه ای در چنین شرایطی خرید کرده و منتظر سود های بالاتری هستند. زمانیکه بازار به سقف نزدیک می شود و با تحلیل نشانه های نزول نمایان می شود، سهامداران شروع به فروختن سهام خود می نمایند. زمانیکه قیمت بدون تغییر باقی می ماند و یا در دامنه محدود نوسان می نماید یا به عبارتی بازار خنثی در پیش رو است، فروش سهم و نظاره گر بودن در بازار برای سهم بهتر، منطقی ترین کار برای یک معامله گر می باشد.
 
روند از منظر اندازه
رونداز منظر اندازه به سه دسته مختلف تقسیم می شوند. روند بزرگ، روند متوسط و روند کوچک. روندهای بزرگ معمولا بصورت یکساله و یا بیشتر می باشند. روندهای متوسط عمری حدود 3 تا 6 ماه داشته و روندهای کوچک عمری حدود یک ماه دارند.
 
پولبک
پولبک معمولا پس از شکست خط روند سهم، یک برگشت به خط شکسته شده دارد و به نوعی می خواهد آنرا مورد آزمایش قرار دهد و در نهایت به مسیر خود ادامه دهد.
 
 
 
 
 
 
درخواست تنظیم جلسه حضوری
لطفا جهت تنظیم جلسه حضوری فرم زیر را تکمیل فرمائید . بخش اداری در اولین زمان ممکن با شما تماس خواهند گرفت و جلسه حضوری تنظیم میگردد.

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.

این فیلد الزامی است.

کد جدید